5. n ä d a l - Netikett

 E S I M E N E: Ole inimene

... see, mida pean sama tähtsaks kui 90ndatel

Ma arvan, et antud punkt kehtib igalpool ja alati! Siia alla kuuluvad minu arvates ka paljud teised netiketi punktid, nt:

  • käitu sama malli järgi nagu igapäevaelus;
  • näe võrgus hea välja;
  • aita piirata sõimusõdu;
  • jt

Siin ei olegi muud lisada, kui ainult: 

Palun ole viisakas,
käitu normaalselt
ja arvesta teistega!


That's it!


T E I N E: Austa teiste inimeste aega ja võrguühendust

... see, mida hindan tähtsuse kaotunuks

Ei saa öelda, et selle netiketi punkti pean täiesti tähtsuse kaotunuks, kuid viimasel ajal kiirema interneti leviku ja kaugematesse kohtadesse jõudmisega on see kindlasti vähem oluliseks muutunud. Suuremal osal inimestest on ikkagi vähemalt kodus internet täitsa olemas, kuid ka võrguühendusega nutitelefoni (või mõne muu seadme) omamine maha ei jää.

Üldjuhul on tendents liikunud ikkagi sinna suunda, et saata ja jagada võib inimestega (mõistlikkuse piirides*) suhteliselt kõike – eri mahuga ja/või pikkusega infot. Sest vaikimisi on nagu reegliks muutunud see, et vastuvõtja ise nö filtreerib välja info, mida ta tahab tarbida ja mida mitte. 

Kui mina saan sõpradelt ja/või tuttavatelt mingisuguse pikema sõnumi, siis kiire pilguga suudan ära tuvastada, kas see on mulle just siin notifikatsiooni saamise hetkel asjakohane ja hallatav (ja kas üldse oluline ja lugemise/vaatamise/kuulamise väärt on) ning sellest lähtuvalt tarbin selle kohe ära, jätan hilisemaks vabamaks ajahetkeks või ignoreerin täiesti. Samamoodi saates ja jagades midagi taolist ise, on minu peas alati mõte sellest, et ma ei eelda ega oota, et minu (failidega/-ta) sõnumeid koheselt lahti tehakse ja tarbitakse, kui nendel pole just kriitilisuse märget juures (kuid ka siis pigem kasutaks helistamise teenust). See ongi okei, et inimesed manageerivad oma elu ise ja teevad sellele vastavaid valikuid - tarbida või mitte, ja kui tarbida, siis millal.

* – kindlasti tuleks arvestada erijuhtudega. Kui sa oled 100% kindel, et vastuvõtja ei oma võimalust sinu saadetud faile/infot avada ja/või hallata, siis pole ju mõtet saata.

Comments